Recensioner

Jag hamras vaken av hundra tjälhål

Jag gillar skarpt hur landsvägsmörkrets drömska stämning vävs samman med arbetets praktiska omständigheter. Här ryms en lågmäld svart humor som tillsammans med detaljskärpan är slagkraftig.

Ann Lingebrandt, Sydsvenskan

Svenssons tredje diktbok Jag hamras vaken av hundra tjälhål är utgiven på Smockadoll och dömd att vara en av de där diktböckerna som förtjänar utrymme i nationella medier men inte får det eftersom poeten är relativt okänd och förlaget litet. [—] Snabbt borrar sig de vardagliga iakttagelserna ner i djupet av den mänskliga existensen med en liknande direkt skärpa som Charles Bukowski.

Peter Nyberg, Populär Poesi

Jonas Bengt Svenssons tredje bok är en sympatiskt tunn diktsamling som också innehåller några korta prosastycken. Förlaget Smockadoll vill inte ha några texter inskickade så man måste ha fallit för denna poets alster. Han befinner sig också i gott sällskap med till exempel Walt Whitman och Karin Lentz samt georgiska, iranska och arabiska poeter.

Stefan Estby, Tidskriften Klass


Jag har tänkt mycket på oss och våra utmattade kroppar

Jonas Bengt Svenssons utdrag ur diktsviten ”En annan natt är möjlig” hör till antologins höjdpunkter. Det gäller inte minst epilogen, där det universella och existentiella på ett imponerande sätt skrivs samman med det lokala och konkreta.

Magnus Nilsson, Magasinet Opulens


Och sedan fogas ihop igen

I sina bästa stunder kan Jonas Bengt Svensson lyckas fånga något av atmosfären i en plats. När tåget kommer till Boxholm belyses kommunens politiska färg: ”Kroppen rödnar. Rodnar. Det är brand, inte skam.” medan det i Tranås viskas “mest om Stiga pingisbord. Lennart Hyland och stuteriet där Ina Scott föddes. En jävla massa avelsritualer”. Skickligheten med orden är i de enstaka styckena uppiggande.

Åsa Berglund, Populär Poesi

Den är lysande. Han har en ton som ligger mellan dröm och precishet som jag uppskattar mycket.

Carl-Johan Larsson, Tranås Tidning

Fragment av en förfluten tid blandas med dagsfärska blixtbilder, passerar. Man känner igen sig ibland. Det är sällan vackert, men det hörs, syns och luktar.

Bo Ranman, Fri Press


Tjuv -96

Jonas Bengt Svensson har gått ner i källaren, eller sagt sig göra det, och kommit upp med en imitation av språket, i en konstgjord hjärna. Det hade jag sånär inte märkt, för han leder varje ord vid handen så bra.

Gabriel Stille, Malmö Fria Tidning


Från tredje våningen

Fever Pitch på svenska är faktiskt inte skriven än, och Jonas Svensson är en av dem som kunde göra det.

Tobias Regnell, Offside